Иоанну новгородскому молитва

Полное описание: Иоанну новгородскому молитва - в детальных подробностях для наших читателей.

Канон святителю Иоанну Новгородскому

Припев: Святи́телю о́тче Иоáнне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 20 сентября (07 сентября ст. ст.)

Глас 8.

Ирмо́с: Во́ду проше́д я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Богозва́нне, я́ко вои́стину ми́лостив и кро́ток бы́л еси́, о́тче, и вои́стину ти́х ду́хом, и одесну́ю Престо́ла Бо́жия стоя́ния сподо́бился еси́, блаже́нне; и ны́не, на Небесе́х сы́й, тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.

От млады́х ногте́й, святи́телю Иоа́нне, впери́лся еси́ умо́м к Бо́гу и стра́сти теле́сныя зе́льным воздержа́нием увяди́л еси́, вся́кими доброде́тельми украша́лся, прему́дре.

Егда́ иере́йский са́н восприя́т, и Госпо́дня оправда́ния внима́я умо́м, святи́телю Иоа́нне, и от среды́ молвы́ удаля́яся, прему́дре, нечистоте́ не прикаса́лся еси́. Та́ко, святи́телю, нечи́стая помышле́ния отжени́ от се́рдца моего́.

Богоро́дичен: Правосла́вия бы́л еси́ учи́тель и́стинный и к Богоро́дице ве́лий моле́бник. Но и ны́не, святи́телю, при́сно не преста́й посеща́я ча́д твои́х, я́ко к Бо́гу дерзнове́ние име́яй ве́лие.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Я́ко у́бо со́лнце взы́де на восто́це, ты́ же, святи́телю Иоа́нне, на се́вере, на престо́ле седя́ Вели́каго Нова́града, возсия́л еси́ све́тлыми дея́ньми, и лю́ди вся́ просвети́л еси́ уче́нии, и еретико́в уста́ и́стинным сло́вом загради́л еси́.

Благообра́зен обы́чай име́я и ко все́м любо́вь Боже́ственную притяжа́в, прему́дре Иоа́нне, ва́рваром остроту́ притупи́, святи́телю, и до конца́ и́х низложи́.

Предочи́стив се́рдце твое́, моля́щуся тебе́ Бо́гу о по́льзе людсте́й, слы́шал еси́ гла́с Боже́ственный, глаго́лющ ти́, е́же о поле́зных: моли́тва бо твоя́ услы́шана бы́сть, я́коже вели́каго о ста́де твое́м к Бо́гу моле́бника, святи́телю Иоа́нне.

Богоро́дичен: Совокупи́, Пречи́стая, вся́ правосла́вныя, е́же просла́вити Тя́, Цари́це, Царя́ Христа́ ро́ждшую; дале́че же от на́с отжени́ ва́рварское негодова́ние; рабу́ же Твоему́ пода́ждь сло́во, да возмогу́ воспе́ти Твоя́ пресла́вная чудеса́.

Седа́лен, гла́с 4.

Егда́ моля́щуся тебе́ в вели́цей це́ркви Прему́дрости Бо́жия, преблаже́нне Иоа́нне, предочище́нный душе́ю и те́лом, гла́су же Боже́ственному явле́нно тебе́ возгласи́вшу, е́же о чудеси́ Богоро́дицы, и о избавле́нии гра́да, и о украше́нии Це́ркве Христо́вы, и прия́т от слове́с чу́днаго о́наго гла́са и́стинных зна́мений и чуде́с дарова́ния, и Боже́ственная уче́ния излива́еши все́м. Те́мже и с любо́вию, о́тче, пра́зднуем святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не: Де́ва Мари́я и Богоро́дица вои́стину, я́ко о́блак све́та, дне́сь возсия́ на́м и от пра́веднику происхо́дит в сла́ву на́шу; не ктому́ Ада́м осужда́ется, и Е́ва от у́з свободи́ся. И сего́ ра́ди зове́м, вопию́ще со дерзнове́нием еди́ней Чи́стей: ра́дость возвеща́ет рождество́ Твое́ все́й вселе́нней.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Законополо́жника вели́ка, я́ко Моисе́я тя́ и Дави́да, вои́стину стяжа́вше, о́тче, ча́да твоя́, я́ко чадолюби́ва отца́, сы́нове Росси́йстии ублажа́ем.

Мно́ги у́бо це́ркви в сла́ву Бо́жию воздви́гшу ти́, святи́телю, показа́лся еси́ са́м хра́м Бо́гу соверше́н и нескве́рнен, чи́ст душе́ю и те́лом, прему́дре, те́мже и на́с сотвори́ хра́мы Ду́ха Пресвята́го, преблаже́нне.

Дне́ сы́н яви́лся еси́, в нощи́ же моля́щуся тебе́ Бо́гу в просвеще́нии слове́с Бо́жиих, о́тче Иоа́нне. Вра́г ненави́димый хотя́ше постраши́ти тя́, не терпя́ себе́ надо́лзе досажда́ема, но моли́твою твое́ю связа́ся вселука́вый.

Богоро́дичен: Влады́чице Богоро́дице, уста́ви церко́вное смуще́ние, во благостоя́нии же учини́ во ве́ки веко́в, и еретико́в уста́ загради́, возлюби́вших о́гнь негаси́мый, от него́же изба́ви на́с, рабо́в Твои́х, и послужи́ти небла́зненно сподо́би И́же под ле́том бы́вшу и от Отца́ безле́тно возсия́вшу, Богома́ти: Того́ бо на́м родила́ еси́.

Ирмо́с: У́тренюет ду́х мо́й к Тебе́, Бо́же, зане́ све́т повеле́ния прише́ствия Твоего́: и́миже у́бо озари́ у́м на́ш, Влады́ко, и наста́ви на стезю́ жи́зни.

Честно́е Воскресе́ние и Гро́б Живоно́сный и́скренно узре́л еси́ во Иерусали́ме, две́рем церко́вным о себе́ тебе́ отве́рзшимся манове́нием Свята́го Ду́ха, и сподо́бился еси́ боговиде́ния почерпсти́, святи́телю Иоа́нне, искуси́теля же вся́чески победи́л еси́. И ны́не моли́ся Христу́ Бо́гу, е́же победи́ти вся́ иноплеме́нныя и неве́рныя правосла́вному наро́ду на́шему.

Вели́каго Нова́града насто́льник и архиепи́скоп бы́л еси́ и в Дому́ Прему́дрости Бо́жия, я́ко фи́никс, процве́л еси́, словесы́ благопло́дными и непоро́чным житие́м наслажда́я сердца́, прему́дре и богодухнове́нне. И мы́ у́бо, ча́да твоя́, мо́лим тя́, блаже́нне, да моли́твами твои́ми ми́лость получи́м от Спа́са Христа́, и я́ко на чадолюби́ва отца́ наде́емся.

Бо́жия Це́рковь жива́ и одушевле́на бы́сть, святи́телю вели́кий Иоа́нне, в Це́ркви Бо́жией простира́лся во дни́ и в нощи́, прему́дре, к Прему́дрости Бо́жии прилежа́: служи́тель бо и собесе́дник Бо́жий я́вственнейший бы́л еси́, и Вели́каго Нова́града похвала́, и всея́ Росси́йския земли́ удобре́ние, правосла́вным лю́дем моли́твами твои́ми здра́вие да́руй и на пога́ныя побе́ды и одоле́ния.

Богоро́дичен: Це́рковь Тя́ Бо́жию, и пала́ту одушевле́нну, и ру́чку, в не́йже ма́нна, и же́зл прозя́бший, и го́ру несеко́мую, и вся́ я́же о Тебе́ сбы́вшаяся проро́чества, Богоро́дице, служи́тель Тво́й, вели́кий святи́тель Иоа́нн славосло́вляше, и мо́лим Тя́, еди́ну челове́ческаго ро́да отъе́мшую поноше́ние.

Ирмо́с: К могу́щему мя́ спасти́ Го́споду из глубины́ грехо́вныя возопи́х, и от тли́ возведе́ живо́т мо́й, я́ко Человеколю́бец.

К могу́щему Бо́гу ру́це простира́я иногда́, и спасе́ние обре́л еси́, вода́м же послужи́вшим тебе́ чрез естество́ Бо́жиим повеле́нием, искуси́тель же посрами́ся, и возрыда́, и до конца́ поги́бе твои́ми моли́твами, Иоа́нне святи́телю.

Бо́гу тя́ просла́вльшу, я́коже дре́вле Моисе́я, прему́дре Иоа́нне, предста́ви бо тя́ па́стыря и вожда́, мо́ре жите́йское преводя́ща небла́зненно лю́ди, и́хже Христо́с искупи́ Свое́ю Кро́вию.

Самоде́ржца ума́ страсте́й сотвори́в, я́ве ца́рствовал еси́, я́ко изря́дный победи́тель, и ра́тных де́рзость покори́л еси́ моле́нием к Бо́гу и к Пречи́стей Богома́тери. Ны́не же спосо́бствуй ве́рным твои́м на проти́вныя, Иоа́нне, вели́кий святи́телю.

Богоро́дичен: Кре́пость ве́рным, и стена́, и утвержде́ние Ты́ еси́, Пречи́стая, даде́ся от пра́ведных Иоаки́ма и А́нны; и по Гаврии́лову благове́щению Бо́г роди́ся из Тебе́. Тобо́ю, Пречи́стая, все́м истека́ют лу́чшая и на земли́ живу́щий к Небеси́ восхо́дят.

Конда́к, гла́с 4.

Возвесели́ся явле́нно честна́я Це́рковь Христо́ва в па́мять дне́сь приснослову́щаго святи́теля Иоа́нна, от Вели́каго Нова́града возсия́вшаго, и всю́ страну́ удиви́вшаго пресла́вными чудодея́нии, и все́ми доброде́тельми украси́вшагося. И по преставле́нии бо честно́е те́ло его́ обре́теся нетле́нно, источа́ющее ве́лия чудеса́. Те́мже зове́м ему́: о всеблаже́нне! Моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о все́х на́с.

Пра́зднуем све́тло дне́сь, к це́ркви теку́ще, ве́сь свяще́нный собо́р, и мона́си, и мно́жество наро́да, и все́ христоимени́тое ста́до, в па́мять отца́ на́шего святи́теля Иоа́нна. Прославля́ем бо просла́вленнаго от Бо́га, его́же житию́ А́нгели удиви́шася, и ненака́занным в наказа́ние бы́сть, и огражде́ние помышле́нием челове́ческим, и Це́ркви основа́ние, непа́дающий бо сто́лп Прему́дрости Бо́жия, и Вели́каго Нова́града стена́ и утвержде́ние, и всея́ Росси́йския земли́ удобре́ние, и вселе́нную удиви́вшаго пресла́вными чудодея́нии, и все́ми доброде́тельми украси́вшагося. Те́мже по достоя́нию блажи́м его́, мо́лит бо Христа́ о все́х на́с.

Читайте так же:  Молитва русского солдата

Ирмо́с: Халде́йския пе́щи всепа́губную си́лу угаси́вше о́бразом А́нгела снизше́дшаго, Зижди́телю ю́ноши взыва́ху: благослове́н еси́ и хва́льный, Бо́же оте́ц на́ших.

Изнемо́гше иногда́ лю́дие, ору́жия проти́вных ви́дяще; ты́ же тогда́, Иоа́нне блаже́нне, я́рость на гре́х вооружи́л еси́, на моли́тву обрати́вся к ми́лостивому Бо́гу, и услы́шана бы́сть моли́тва твоя́, и лю́ди научи́л еси́ взыва́ти: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Не се́ни у́бо послужи́л еси́, но но́вей благода́ти и и́стине, зако́н бо богопи́сан вну́трь скрижа́ли се́рдца твоего́ от Бо́га прие́м, святи́телю Иоа́нне пребога́те. Те́мже зако́н на́м Полага́ющему научи́л еси́ взыва́ти: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Богоро́дичен: Во све́те Госпо́дни ходя́ще, прииди́те, воспои́м Боже́ственную две́рь Царя́ ца́рствующим, Мари́ю, Чи́стую Богоро́дицу, я́ко вои́стину наде́жду ду́ш на́ших, зову́щим: благослове́н Бо́г отце́в на́ших.

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

С Небе́сными чи́нми водворя́яся во дво́рех Госпо́дних, во гра́де Жива́го Бо́га, святи́телю Иоа́нне равноа́нгельный, всено́щными стоя́нии вопи́л еси́ во бде́ниих: хвали́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Дне́сь све́тло пра́зднует Вели́кий Но́вград па́мять твою́, красу́ется житие́м твои́м преди́вным, Иоа́нне святи́телю. Не помяни́ согреше́ний ча́д твои́х, о́тче, но, я́ко чадолюби́вый оте́ц, на ми́лость обрати́ся, моля́ ми́лостиваго Бо́га, Ему́же пое́м: хвали́те и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Хра́м свяще́нная душа́ твоя́ показа́ся Бо́жий, в не́йже Оте́ц и Сы́н и Святы́й Ду́х па́че естества́ всели́ся, ты́ же, святи́телю, пога́ных нахожде́ния отжени́ от достоя́ния твоего́, правосла́вным лю́дем ми́р и здра́вие да́руй, зову́щим: хвали́те, по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Пои́стине вели́ким да́ром от Бо́га почте́н бы́в, святи́телю Иоа́нне, я́ко сподо́бился еси́ послужи́ти чудеси́ Святы́я Богоро́дицы, преди́вному Ея́ зна́мению. Моли́тва бо твоя́ поспешеству́ема к Бо́гу и к Пречи́стей Его́ Богома́тере: пои́стине бо моли́тва пра́веднаго поспешеству́ема.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Удиви́л еси́ челове́ки в животе́ твое́м, преди́вный Иоа́нне, и по преставле́нии твое́м к Бо́гу вы́ше обы́чая вся́ чудеса́ соверши́шася в тебе́, Христу́ тя́ та́ко просла́вльшу, я́ко и́стинна служи́теля Своего́. Мы́ же тя́, я́ко кре́пка, свя́те, помо́щника во бране́х, ублажа́ем.

Ми́р Це́рквам пода́ждь, святи́телю, твои́ми моли́твами и хору́гви правосла́вной по́мощь на враги́ вся́ проти́вныя и ро́г Росси́йския земли́ возвы́си, блаже́нне, предстоя́ Престо́лу Святы́я Тро́ицы. И от на́с неотсту́пен бу́ди, неотсту́пный к Бо́гу моли́твенниче, те́мже тя́ ублажа́ем.

Ма́лое сие́ и смире́нное хвале́ние приими́, святи́телю, от недосто́йных усте́н, и ме́рзкаго моего́ язы́ка, и от се́рдца нечи́ста: ты́ бо, вели́кий святи́телю Иоа́нне, преочище́нный душе́ю и те́лом, па́че со́лнечных лу́ч облиста́л еси́, Бо́жия за́поведи соверши́в, и к Све́ту Невече́рнему преста́вился еси́. Ве́рно тя́ чту́щим моли́ся пода́ти оставле́ние грехо́в, Иоа́нне блаже́нне.

Богоро́дичен: Свята́я Блаже́нная Ма́ти Бо́жия, пою́щия Тя́ любо́вию спаси́, искуше́ний молву́ разоря́ющи ми́лостивно: я́ко Бо́га ро́ждши, вся́, ели́ка хо́щеши, твори́ти мо́жеши, Де́во, те́мже Тя́ велича́ем.

От Све́та Трисия́ннаго гла́с услы́шал еси́ Боже́ственный, святи́телю Иоа́нне, и Тро́ицу просла́вил еси́ во Еди́нице и Еди́ницу в Тро́ице, и лю́ди та́кожде научи́л еси́, и просвети́л еси́ мирски́я концы́ твои́м уче́нием. Те́мже тя́ досто́йно почита́ем, творя́ще честну́ю па́мять твою́.

Свя­ти­тель Иоанн был ро­дом из Нов­го­ро­да, с ма­ло­го воз­рас­та по­свя­тил се­бя на слу­же­ние Бо­гу. При­нял ино­че­ство с име­нем Илия в ос­но­ван­ной им са­мим оби­те­ли.

За свою бла­го­че­сти­вую жизнь в 1165 г. был из­бран ар­хи­епи­ско­пом Нов­го­ро­да. При нем за­ступ­ле­ни­ем Бо­го­ма­те­ри со­вер­ши­лось чу­дес­ное спа­се­ние Нов­го­ро­да от на­ше­ствия суз­даль­цев 25 фев­ра­ля 1170 г. За­бо­тясь о ду­хов­ных нуж­дах сво­ей паст­вы, по­стро­ил в Нов­го­ро­де семь хра­мов. Свя­той про­сла­вил­ся и бла­го­че­сти­вой жиз­нью: был весь­ма ми­ло­стив, от­ли­чал­ся кро­то­стью и нели­це­мер­ной лю­бо­вью.

Имел та­кую власть над нечи­сты­ми ду­ха­ми, что од­на­жды пу­те­ше­ство­вал на бе­се в Иеру­са­лим по­кло­нить­ся свя­тым ме­стам. По зло­бе диа­воль­ской был об­ви­нен в нечи­стой жиз­ни и из­гнан из Нов­го­ро­да. Нов­го­род­цы по­са­ди­ли свя­ти­те­ля на плот и пу­сти­ли вниз по Вол­хо­ву. Но Гос­подь чу­дом вра­зу­мил их: плот по­плыл вверх, про­тив те­че­ния. Рас­ка­яв­шись, лю­ди со сле­за­ми умо­ля­ли свя­ти­те­ля вер­нуть­ся. Незло­би­вый ар­хи­пас­тырь про­стил их и с ве­ли­ким тор­же­ством воз­вра­тил­ся на свою ка­фед­ру.

Узнав о при­бли­же­нии сво­ей кон­чи­ны, свя­ти­тель при­нял схи­му с преж­ним име­нем Иоанн и мир­но ото­шел ко Гос­по­ду 7 сен­тяб­ря 1186 г. Нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля Иоан­на бы­ли об­ре­те­ны в 1439 г.

Православный Церковный календарь

Календарь на год ►

О календаре
Богослужения
Посты
Библейские чтения
Праздники
Календарь
венчаний
Дни особого поминовения усопших 2019
Дни поминовения новопреставленных
Подписка

Святитель Иоа ́ нн , архиепископ Новгородский

Дни памяти

28 июня (переходящая) – Собор Новгородских святых

Житие

Свя­ти­тель Иоанн был ро­дом из Нов­го­ро­да, с ма­ло­го воз­рас­та по­свя­тил се­бя на слу­же­ние Бо­гу. При­нял ино­че­ство с име­нем Илия в ос­но­ван­ной им са­мим оби­те­ли.

За свою бла­го­че­сти­вую жизнь в 1165 г. был из­бран ар­хи­епи­ско­пом Нов­го­ро­да. При нем за­ступ­ле­ни­ем Бо­го­ма­те­ри со­вер­ши­лось чу­дес­ное спа­се­ние Нов­го­ро­да от на­ше­ствия суз­даль­цев 25 фев­ра­ля 1170 г. За­бо­тясь о ду­хов­ных нуж­дах сво­ей паст­вы, по­стро­ил в Нов­го­ро­де семь хра­мов. Свя­той про­сла­вил­ся и бла­го­че­сти­вой жиз­нью: был весь­ма ми­ло­стив, от­ли­чал­ся кро­то­стью и нели­це­мер­ной лю­бо­вью.

Имел та­кую власть над нечи­сты­ми ду­ха­ми, что од­на­жды пу­те­ше­ство­вал на бе­се в Иеру­са­лим по­кло­нить­ся свя­тым ме­стам. По зло­бе диа­воль­ской был об­ви­нен в нечи­стой жиз­ни и из­гнан из Нов­го­ро­да. Нов­го­род­цы по­са­ди­ли свя­ти­те­ля на плот и пу­сти­ли вниз по Вол­хо­ву. Но Гос­подь чу­дом вра­зу­мил их: плот по­плыл вверх, про­тив те­че­ния. Рас­ка­яв­шись, лю­ди со сле­за­ми умо­ля­ли свя­ти­те­ля вер­нуть­ся. Незло­би­вый ар­хи­пас­тырь про­стил их и с ве­ли­ким тор­же­ством воз­вра­тил­ся на свою ка­фед­ру.

Узнав о при­бли­же­нии сво­ей кон­чи­ны, свя­ти­тель при­нял схи­му с преж­ним име­нем Иоанн и мир­но ото­шел ко Гос­по­ду 7 сен­тяб­ря 1186 г. Нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля Иоан­на бы­ли об­ре­те­ны в 1439 г.

Богослужения

Молитвы

Тропарь святителю Иоанну, архиепископу Новгородскому, глас 8

Днесь све́тло красу́ется сла́внейший Вели́кий Но́вград,/ име́я мо́щи твоя́ в себе́, святи́телю Иоа́нне,/ я́ко со́лнечныя лучи́ испуща́ющия/ и подаю́щия исцеле́ния притека́ющим к ра́це моще́й твои́х./ Моли́ся Христу́ Бо́гу изба́вити град сей невреди́мь от ва́рварскаго плене́ния,/ и междоусо́бныя бра́ни, и о́гненнаго запале́ния,/ святи́телю богому́дре и чудоно́сче,/ Небе́сный челове́че и земны́й А́нгеле:/ да соше́дшеся любо́вию в па́мять твою́,/ све́тло пра́зднуем, в пе́снех и пе́ниих ра́дующеся/ и Христа́ сла́вяще, тебе́ такову́ю благода́ть дарова́вшаго исцеле́ний// и Вели́кому Нову́граду заступле́ние и утвержде́ние.

Перевод: Сегодня светло радуется славнейший Великий Новгород, имея мощи твои у себя, святитель Иоанн, как солнечные лучи испускающие и подающие исцеления приходящим к раке с мощами твоими. Молись Христу Богу о сохранении города этого невредимым от языческого пленения, и междоусобной войны, и сожжения в пожаре, святитель богомудрый и творящий чудеса, Небесный человек и земной ангел, да собравшись с любовью в день памяти твоей, светло празднуем, в псалмопении и песнопениях духовных радуясь и Христа прославляя, даровавшего тебе такую благодать исцелений и Великому Новгороду защиту и силу.

Ин тропарь святителю Иоанну, архиепископу Новгородскому, глас 4

Го́споди Бо́же наш,/ творя́й при́сно с на́ми по Твоему́ смотре́нию,/ не оста́ви ми́лости Твоея́ от нас,/ но моли́твами святи́теля Твоего́ Иоа́нна// в ми́ре устро́й живо́т наш.

Читайте так же:  Молитвослов молитва защитная

Перевод: Господи Боже наш, всегда поступающий с нами по Твоему промыслу, не удали милости Твоей от нас, но по молитвам святителя Твоего Иоанна мирно жизнью нашей управляй.

Кондак святителю Иоанну, архиепископу Новгородскому, глас 4

Возвесели́ся явле́нно честна́я Це́рковь Христо́ва/ в па́мять днесь приснослову́щаго святи́теля Иоа́нна,/ от Вели́каго Нова́града возсия́вшаго,/ и всю страну́ удиви́вшаго пресла́вными чудодея́нии,/ и все́ми доброде́тельми украси́вшагося./ И по преставле́нии бо честно́е те́ло его́ обре́теся нетле́нно,/ источа́ющее ве́лия чудеса́./ Те́мже зове́м ему́: о всеблаже́нне!// Моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о всех нас.

Перевод: Возрадуйся открыто почтенная Церковь Христова сегодня, в день памяти достойного вечного прославления святителя Иоанна, воссиявшего от Великого Новгорода, и всю страну удивившего преславными чудотворениями, и всеми добродетелями украсившегося. Ибо и после преставления его тело было обретено нетленным, источающим великие чудеса. Потому взываем к нему: «О всеблаженный! Моли Христа Бога непрестанно обо всех нас».

Православный Церковный календарь

Календарь на год ►

О календаре
Богослужения
Посты
Библейские чтения
Праздники
Календарь
венчаний
Дни особого поминовения усопших 2019
Дни поминовения новопреставленных
Подписка

Святитель Ио ́ на , архиепископ Новгородский

Дни памяти

28 июня (переходящая) – Собор Новгородских святых

Житие

В ми­ру Иоанн. Ро­дил­ся в Нов­го­ро­де в кон­це XIV в., ра­но оси­ро­тел. Еще в дет­стве он по­лу­чил пред­ска­за­ние о сво­ем свя­ти­тель­стве от бла­жен­но­го Ми­ха­и­ла Клоп­ско­го († ок. 1453–1456 гг.; па­мять 11/24 ян­ва­ря), ко­то­рое ис­пол­ни­лось через пять­де­сят лет.

До­стиг­нув со­вер­шен­но­го воз­рас­та, Иоанн при­нял мо­на­ше­ство в Отен­ской пу­сты­ни. За свя­тую жизнь бра­тия из­бра­ла его игу­ме­ном, а в 1458 г. нов­го­род­цы по­же­ла­ли иметь Иону сво­им ар­хи­епи­ско­пом. Для сво­их па­со­мых свя­ти­тель был пас­ты­рем и от­цом и осо­бен­но за­бо­тил­ся свя­той о вдо­вах и си­ро­тах. Поль­зу­ясь лю­бо­вью и ува­же­ни­ем со­граж­дан, не раз хо­да­тай­ство­вал свя­ти­тель о мя­теж­ных нов­го­род­цах пе­ред мос­ков­ским ве­ли­ким кня­зем, уто­ляя его гнев, удер­жи­вал Нов­го­род от со­ю­за с Лит­вой.

Свя­ти­тель мно­го за­бо­тил­ся и о ду­хов­ном про­све­ще­нии сво­ей паст­вы, и о стро­и­тель­стве хра­мов, не за­был он и Отен­ской пу­сты­ни. Он ока­зал боль­шую по­мощь и со­дей­ствие устрой­ству Со­ло­вец­ко­го мо­на­сты­ря: пре­по­доб­но­му Зо­си­ме († 1478 г.; па­мять 17/30 ап­ре­ля) свя­ти­тель Иона вы­дал гра­мо­ту, по ко­то­рой вме­сте с мир­ски­ми вла­стя­ми от­да­вал во вла­де­ние но­вой оби­те­ли весь Со­ло­вец­кий ост­ров.

Ар­хи­епи­скоп Иона по­чил о Гос­по­де 5 но­яб­ря 1470 г. Нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля про­сла­ви­лись мно­го­чис­лен­ны­ми чу­до­тво­ре­ни­я­ми.

Молитвы

Тропарь святителю Ионе, архиепископу Новгородскому, глас 4

Исправле́ние ве́ры, и о́браз кро́тости,/ и я́коже сад посреде́ рая́,/ преподо́бными де́лы твои́ми мир просвеща́еши,/ и сего́ ра́ди к моще́м твои́м любо́вию прикаса́емся и ве́рно вопие́м:/ предста́ни в по́мощь воспева́ющим па́мять твою́ светоно́сную, о́тче Ио́но,// и моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Исполнение веры и образ кротости, как сад посреди рая, преподобными делами твоими мир просвещаешь, потому к мощам твоим с любовью прикасаемся и с верой взываем: «Приди на помощь воспевающим память твою светоносную, отче Иона, и моли о спасении душ наших».

Кондак святителю Ионе, архиепископу Новгородскому, глас 4

Свы́ше прия́л еси́ Боже́ственную благода́ть/ хода́тайствовати Бо́гу и челове́ком,/ я́ко архиере́й возноше́ние вознося́,/ и мир лю́дем твои́м снося́,/ и оби́лие плодо́в, Ио́но блаже́нне;/ ты бо еси́ Вели́каго Нова́гра́да похвала́// и су́щих о нем ра́дость.

Перевод: Свыше получил ты Божественную благодать служить Богу и людям, как архиерей совершая возношение Святых Даров, и преподавая «мир всем» людям твоим, и молясь об изобилии плодов, Иона блаженный, ибо ты слава Великого Новгорода и жителей его радость.

Каноны и Акафисты

Канон святителю Ионе Новгородскому

Песнь 1

Ирмос: Тристаты крепкия, Рождейся от Девы, безстрастия во глубине души тричастное потопи, молюся, да Тебе, яко в тимпане, во умерщвлении телесе победное воспою пение.

Избра тя благодать, отче, от утробы матере твоея поставити тя пророка людем своим, ходатайствовати ко Господу о спасении мира и оставлении невеждеств их, блаженне.

Видео (кликните для воспроизведения).

Рукою великаго архиерея Ионы со иже о нем собора священных мужей судом приемлеши помазание архиерейства, Духом воздвизаемь, Ионо, и пастырь великому граду, священне, полагаешь.

Слава: Блаженнаго Михаила сбыстся на тебе проречение, не внешнюю бо на тебе нищету зряше, но внутреннее преспеяние души твоей духовными очесы смотряя, аще и еще отрочищу ти сушу, блаженне.

И ныне: Пресветлая свеще Солнца славы, души моея огнь, угашенный присно унынием, возжзи, Божественных дел елеем, Пречистая, напаяющи, да верою и любовию присно Тя славлю, Богородительнице.

Песнь 3

Ирмос: С высоты снизшел еси волею на землю превышше всякаго начала и смиренное вознесл еси из ада преисподняго естество человеческое, несть бо свят, паче Тебе, Человеколюбче.

От юности твоей Божественное просвещение, Ионо, на тебе сияше, якоже преподобный провиде, иже миру юрод, Богу же премудр: яко Богу избран еси из чрева матере твоея, священне.

Мир усмирися молитвами твоими, иерарше, во твоем епископстве, но, яко тогда, и ныне Божие человеколюбие умоли прилежно в мире утвердитися миру, Ионо.

Слава: Плоды Господу начаток дел твоих принесл еси, плоды же земли молитвами твоими умножил еси. И ныне моли, блаженне, земли нашей плодоносие присно подавати, яко благопослушна тя имеем.

И ныне: Евину древнюю клятву, Христа рождши, Мати Чистая, пресветло разрешила еси, Иже всех венчавающаго благословеньми: несть бо, Пречистая, паче Тебе, иныя Помощницы.

Седален, глас 4-й

Добродетельми светяся, отче, паствити Христовы овцы поставляемь и Преподобнаго Сергия красен храм внутрь епископии воздвигл еси. Яко душею любя того, подвиги его почитая и смолитвенника себе о стаде твоем ко Господу полагая, ныне срадуешися Ему, отче священне, моли спастися душам нашим.

Слава, и ныне: Обновила еси, Чистая, Божественным Рождеством Твоим истлевшее во страстех земнородных мертвенное существо и воздвигла еси вся от смерти к жизни нетления. Темже Тя по долгу блажим вси, Дево Препрославленная, якоже прорекла еси.

Песнь 4

Ирмос: Любве ради, Щедре, Твоего образа на Кресте Твоем стал еси, и растаяшася языцы: Ты бо еси, Человеколюбче, крепость моя и хваление.

Божественнаго Предтечи, великаго Иоанна, храм священный воздвигл еси, яко верен, душу тому и тело в снабдение возлагая, отче священне.

Читайте так же:  Молитвы Господу от одиночества молодого человека

Яко рачитель и подражатель тепл Крестителю Господню показался еси, темже в храме его, егоже тому создал еси, тело твое полагаеши, и во дворы его приятися желая.

Слава: Возлюбил еси, архиерею, священных мужей песньми восхваляти священныя их памяти, яко рачитель доброты их и подражатель деяний Боголюбезных.

И ныне: Имея Тя Помощницу, кого убоюся когда или устрашуся? Кто же, хотя скорбная навести рабу Твоему, и не устрашится Тебе, Пречистая, и не падет под нозе?

Песнь 5

Ирмос: Нечестивии не узрят славы Твоей, Христе, но мы Тя, Единородне, Отеческия Славы Сияние Божества, от нощи утренююще, воспеваем Тя, Человеколюбче.

Приносимое яко честно возложение Богу и освященно первопрестольником Российским, Ионою, твое священное пастырства возведение, яко пасущу ти Господни люди, Ионо святителю, преподобием и кротостию.

Аще и на преставление митрополитом Ионою зовом самем погребсти его, отрекся еси старости ради приити, Ионо священне, обаче обещался еси ему видети того по своем преставлении во свете Христове.

Слава: Песньми почел еси память иерарха, Ионы митрополита, и хвалами, яко достойно, ублажил еси того: сам ныне, иерарше Ионо, причаствуеши похвалам его и по сотворению твоему к ближнему восприемлеши.

И ныне: Низложи, Владычице, врагов моих шатание, Пренепорочная, Тя бо имам и Предстательницу, и надежду, и помощь крепкую. Ты мя соблюди, Чистая, навета вражия, избавляющи лаяния тех.

Песнь 6

Ирмос: Пучиною житейскою деяньми моими снидох во ад, но, яко от кита Иона, тако вопию: из глубины зол возведи, молюся, Сыне Божий и Слове.

Прильпе любовию душа твоя к Господню Крестителю, святителю Богоблаженне, темже тело твое честное в честнем храме его нетленно во многа лета соблюдено явися.

Красота говения твоего еже ко Господу привлече благодать благолепию души твоея, священне, и возведе тя Великому Новуграду отца и первопрестольника, Господня священства преподобна показа.

Слава: Прослави тя Господь, Ионо, тело твое соблюде во многа лета нетленно, являя тя общника раб Своих, ихже подражатель в житии был еси, сим и по смерти достойно соублажаешися, блаженне.

И ныне: Всесвятая Дево, Предстательнице и покрове всех верных, предстани и избави ны враг наших нападения, и от всякия скорби, и Страшнаго Суда испытания, да верою присно пою Тя.

Кондак, глас 4-й

Свыше приял еси Божественную благодать ходатайствовати Богу и человеком, яко архиерей возношение вознося, и мир людем твоим снося, и обилие плодов, Ионо блаженне; ты бо еси Великаго Новаграда похвала и сущих о нем радость.

Похвалим достойно ныне иерарха, яко от чрева матере своея избран Богу во освящение, и, отрочищ еще сый, пронаречен во архиерейство граду своему от Бога. Темже не от человек произведен архиерей, но свыше пронаречен и Духом помазан, священнодействуя Богоприятно, и умирение, и тишину молитвами своими дарует, и обилие плодов. Той бо Великаго Новаграда слава и всех, иже о нем, радость.

Песнь 7

Ирмос: Авраамстии иногда в Вавилоне отроцы пещный пламень попраша, песньми взывающе: отец наших Боже, благословен еси.

Зиждеши Божественному Имени Богатною рукою в пустынях удалено, Ионо, священныя храмы великих Богоугодник, Божественных архиерей с преподобными.

Нову обитель составляеши великих триех иерарх и монашестей черте благоутишно пристанище, отче, местным же удалением обручая им безмолвие.

Слава: Виноград насаждая Богу, ограду священную, вино износящую веселящее, в священных храмех Божественное пение, Иже в Троице Единому, хвалиму и благословиму Богу отец наших.

И ныне: Едину Всесвятую, Единому Богу вселение едино пречисто, от Иоакима и Анны раждаему, священным храмом почитая, яко в нем воспевати всепетое Девы Рождество.

Песнь 8

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.

Кроткое и молчаливое нрава твоего восприем, Господь, блаженне, постави тя пастыря людем Своим, на кого бо призрит? Но на кроткаго и молчащаго, трепещущаго словес Его.

Уста вдов благословиша тя, заступления от тебе сподобльшеся, иерарше блаженне, благо угождающаго Богу, по непорочному Иову, и обидимыя от насилия изимающаго.

Слава: Людие твои, священноначальниче преподобне, сетоваху сиротства своего в твоем к Богу отшествии, добраго пастыря своего, ныне же священною памятию твоею возрадовашася всяческая.

И ныне: На Тя всю надежду спасения моего возложих, Богомати Неискусобрачная, и Тя призываю присно на помощь: спаси мя от напастей и печали врага, разреши пленицу зол моих и Суда мя исхити.

Песнь 9

Ирмос: Сотвори державу мышцею Своею, низложи бо сильныя со престол и вознесе смиренныя Бог Израилев. В нихже посети нас Восток с высоты и направил ны есть на путь мира.

Блаженнаго Евфимия престол наследовал еси, священне Ионо, яко подражатель добродетелей его был еси и, песньми сего ублажив память изрядно, сам ныне обществуешися хвалам его, яко соводворяешися ему во Свете незаходимем.

В землю кротких со архиереи достойно вселился еси, иерарше Ионо, кроткаго Учителя учениче. Тому предстани о нас, поющих память твою, и испроси нам соблазнов оставление, и шуия части в день Суда избавление, и лютыя геенны, блаженне.

Слава: Не изнеможет всяк глагол, иже от Бога, убога тя и сироту Отец сирот приемлет, Бог, Иже на престоле со князи посади тя, людем Своим яко достойна пастыря производя, отца сиротам и заступника вдовам тепла положи тя, Ионо блаженне.

И ныне: Просвети, Чистая, любовию чтущих Тя и величающих, разреши страсти наша. Тем, Дево, устави бурю, лукаваго соблазны от среды отжени, варвары покори православным людем молитвами Твоими.

Иоанн Новгородский – история Святого имени

Святитель Иоанн был родом из Новгорода, с малого возраста посвятил себя на служение Богу. Принял иночество с именем Илия в основанной им самим обители.

За свою благочестивую жизнь в 1165 г. был избран архиепископом Новгорода. При нем заступлением Богоматери совершилось чудесное спасение Новгорода от нашествия суздальцев 25 февраля 1170 г. Заботясь о духовных нуждах своей паствы, построил в Новгороде семь храмов. Святой прославился и благочестивой жизнью: был весьма милостив, отличался кротостью и нелицемерной любовью.

Имел такую власть над нечистыми духами, что однажды путешествовал на бесе в Иерусалим поклониться святым местам. По злобе диавольской был обвинен в нечистой жизни и изгнан из Новгорода. Новгородцы посадили святителя на плот и пустили вниз по Волхову. Но Господь чудом вразумил их: плот поплыл вверх, против течения. Раскаявшись, люди со слезами умоляли святителя вернуться. Незлобивый архипастырь простил их и с великим торжеством возвратился на свою кафедру.

Узнав о приближении своей кончины, святитель принял схиму с прежним именем Иоанн и мирно отошел ко Господу 7 сентября 1186 г. Нетленные мощи святителя Иоанна были обретены в 1439 г.

См. также: “” в изложении свт. Димитрия Ростовского.

Тропарь святителя Иоанна, архиепископа Новгородского

Днесь светло красуется славнейший великий Новград,/ имея мощи твоя в себе, святителю Иоанне,/ яко солнечныя лучи испущающия,/ и подающия исцеления, притекающим с верою к тебе./ Молися Христу Богу, избавити град сей невредим от варварскаго пленения,/ и междоусобныя брани, и огненнаго запаления,/ святителю Богомудре и чудоносче,/ небесный человече, и земный ангеле:/ да сошедшеся любовию в память твою,/ светло празднуем, в песнех и пениих радующеся,/ и Христа славяще, тебе таковую благодать даровавшаго исцелений,/ и великому Новуграду заступление и утверждение.

Читайте так же:  Молитва Николаю Чудотворцу для водителя

Ин тропарь святителя Иоанна, архиепископа Новгородского

Господи Боже наш,/ творяй присно с нами по Твоему смотрению,/ не отстави милости Твоея от нас,/ но молитвами святителя Твоего Иоанна/ в мире устрой живот наш.

Кондак святителя Иоанна, архиепископа Новгородского

Возвеселися явленно Честная Церковь Христова,/ в память днесь приснословущаго святителя Иоанна,/ от великаго Новаграда возсиявшаго:/ и всю страну удивившаго преславными чудодеянии,/ и всеми добродетельми украсившагося./ И по преставлении бо честное тело его обретеся нетленно,/ источающее велия чудеса./ Темже зовем ему:/ о, всеблаженне!/ Моли Христа Бога непрестанно о всех нас.

Православный Церковный календарь

Календарь на год ►

О календаре
Богослужения
Посты
Библейские чтения
Праздники
Календарь
венчаний
Дни особого поминовения усопших 2019
Дни поминовения новопреставленных
Подписка

Святитель Моисе ́ й , архиепископ Новгородский

Дни памяти

28 июня (переходящая) – Соборы Новгородских и Псковских святых

19 июля (переходящая) – Собор Тверских святых

Житие

Краткое житие святителя Моисея, архиепископа Новгородского

Ро­дил­ся в Нов­го­ро­де, ино­че­ский по­стриг при­нял в Твер­ском От­роч мо­на­сты­ре. По на­сто­я­нию ро­ди­те­лей он пе­ре­шел в Кол­мов мо­на­стырь близ Нов­го­ро­да, где был ру­ко­по­ло­жен в сан иеро­мо­на­ха, а за­тем в Юрье­ве мо­на­сты­ре воз­ве­ден в ар­хи­манд­ри­та. В 1325 г. свя­ти­тель Петр († 1326 г.) по­свя­тил его в сан ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го. Но свя­ти­тель Мо­и­сей недол­го управ­лял нов­го­род­ской паст­вой, в 1330 г. он уеди­нил­ся в пу­стын­ное ме­сто, где и про­вел бо­лее 20 лет в ино­че­ских по­дви­гах. Лишь по на­сто­я­тель­ным прось­бам нов­го­род­цев он сно­ва воз­вра­тил­ся к сво­ей пастве. Древ­ний ле­то­пи­сец так опи­сы­ва­ет свя­ти­те­ля Мо­и­сея: «Он пас Цер­ковь свою как пас­тырь доб­рый; за­щи­щал оби­жен­ных, бе­рег бед­ных вдов; со­брав мно­же­ство пис­цов, на свой счет на­пи­сал мно­го книг, мно­гих он утвер­дил в бла­го­че­стии сво­и­ми на­став­ле­ни­я­ми». Вто­рич­ное свя­ти­тель­ство ар­хи­епи­ско­па Мо­и­сея озна­ме­но­ва­лось стро­и­тель­ством мно­гих церк­вей в Нов­го­ро­де и его окрест­но­стях и ос­но­ва­ни­ем че­ты­рех оби­те­лей.

25 сен­тяб­ря 1362 г. на­сту­пи­ла бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля.

Полное житие святителя Моисея, архиепископа Новгородского

Свя­той Мо­и­сей был сы­ном име­ни­то­го, бо­га­то­го и слав­но­го ро­ди­те­ля Филип­па и в ми­ре на­зы­вал­ся Мит­ро­фа­ном. Ро­ди­ной его был Ве­ли­кий Нов­го­род. Обу­чив­шись гра­мо­те и по­сто­ян­но чи­тая Свя­щен­ное Пи­са­ние, он измла­да воз­лю­бил Хри­ста: ча­сто по­се­щал храм Бо­жий, был се­рье­зен и со­сре­до­то­чен и не при­бли­жал­ся к иг­ра­ю­щим де­тям. Бла­го­че­сти­вый от­рок тай­но ушел из до­ма ро­ди­тель­ско­го в Твер­ской От­роч мо­на­стырь, где и по­стриг­ся в мо­на­ше­ство с име­нем Мо­и­сея. Пост, по­слу­ша­ние и мо­лит­ва бы­ли укра­ше­ни­я­ми но­во­по­стри­жен­но­го ино­ка и стя­жа­ли ему в той оби­те­ли нема­лую сла­ву. Меж­ду тем ро­ди­те­ли ис­ка­ли неожи­дан­но ис­чез­нув­ше­го юно­шу и мно­го скор­бе­ли о нем, а ко­гда на­шли, то упро­си­ли его пе­рей­ти в мо­на­стырь, бли­жай­ший к Нов­го­ро­ду. Усту­пая неот­ступ­ным прось­бам и же­лая из­бе­жать мол­вы и сла­вы о сво­их ино­че­ских по­дви­гах, свя­той Мо­и­сей пе­ре­се­лил­ся в Кол­мов мо­на­стырь, где усу­гу­бил свои по­дви­ги, «Бо­же­ствен­ною рев­но­стью рас­па­ля­ем, в дни и но­щи удру­чая те­ло свое».

За свою по­движ­ни­че­скую жизнь сна­ча­ла он был ру­ко­по­ло­жен ар­хи­епи­ско­пом Да­ви­дом в иеро­мо­на­ха, а за­тем воз­ве­ден в сан ар­хи­манд­ри­та и на­зна­чен на­сто­я­те­лем Нов­го­род­ско­го Юрье­ва мо­на­сты­ря. Недол­го он был в этом мо­на­сты­ре и сно­ва воз­вра­тил­ся в свой лю­би­мый Кол­мов мо­на­стырь.

В 1324 го­ду, по смер­ти ар­хи­епи­ско­па Да­ви­да, ар­хи­манд­рит Мо­и­сей, по из­во­ле­нию Бо­жию, при­чтом и все­ми людь­ми воз­ве­ден был на ар­хи­епи­ско­пию Нов­го­род­скую, а в 1326 го­ду хи­ро­то­ни­сан в Москве мит­ро­по­ли­том всея Ру­си свя­тым Пет­ром. В труд­ное вре­мя при­шлось свя­ти­тель­ство­вать свя­то­му Мо­и­сею: неод­но­крат­ные по­жа­ры, опу­сто­шав­шие Нов­го­род с его мно­го­чис­лен­ны­ми хра­ма­ми, на­род­ные вол­не­ния, со­про­вож­дав­ши­е­ся гра­бе­жа­ми и дер­жав­шие всех в стра­хе, угро­за та­тар, пре­сле­до­вав­ших непо­кор­ных им кня­зей, – вот пе­чаль­ные со­бы­тия пер­вых лет управ­ле­ния Нов­го­род­ской ка­фед­рой свя­то­го Мо­и­сея. Од­на­ко, несмот­ря на эти небла­го­при­ят­ные об­сто­я­тель­ства, вла­ды­ка Мо­и­сей укра­шал Нов­го­род хра­ма­ми Бо­жи­и­ми; так, в 1327 го­ду по­стро­ил цер­ковь во имя Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Де­ся­тин­ском мо­на­сты­ре, укра­сил ее свя­ты­ми ико­на­ми, снаб­дил кни­га­ми.

Свя­той Мо­и­сей был доб­рым пас­ты­рем сво­е­го ста­да, про­во­дил свою жизнь в стро­гом воз­дер­жа­нии; от­ли­чал­ся лю­бо­вью к кни­гам, со­брал мно­гих пис­цов, ко­то­рые пе­ре­пи­са­ли мно­го книг, глав­ным об­ра­зом бо­го­слу­жеб­ных, для хра­мов Бо­жи­их. Свя­ти­тель был ми­ло­серд и со­стра­да­те­лен к бед­ным: был оби­ди­мым по­мощ­ник, вдо­вам за­ступ­ник, из­бав­лял их от на­силь­ни­ков, не устра­ша­ясь ли­ца силь­но­го, и мно­гих ис­пра­вил сво­и­ми уве­ща­ни­я­ми.

По про­ше­ствии пя­ти лет свя­ти­тель­ства свя­той Мо­и­сей ска­зал жи­те­лям Нов­го­ро­да: «Из­бе­ри­те се­бе му­жа до­стой­но­го, а я вас бла­го­слов­ляю».

На его ме­сто вы­бран был нов­го­род­ца­ми свя­щен­ник Гри­го­рий Ка­ли­ка (то есть «па­лом­ник»), по мо­на­ше­ско­му име­ни Ва­си­лий.

Свя­той Мо­и­сей оста­вил в 1330 го­ду ар­хи­епи­ско­пию, уда­лил­ся в Кол­мов мо­на­стырь и там при­нял схи­му. Ища уеди­не­ния, он спу­стя пять лет пе­ре­се­лил­ся на про­ти­во­по­лож­ный бе­рег ре­ки Вол­хо­ва в пу­стын­ное ме­сто и ос­но­вал там Де­ре­вя­ниц­кий мо­на­стырь с хра­мом в честь Вос­кре­се­ния Гос­под­ня. Но не укрыл­ся и здесь этот све­тиль­ник от взо­ров люд­ских: бо­яре и про­стые лю­ди зна­ли по­движ­ни­че­скую жизнь свя­ти­те­ля и при­хо­ди­ли по­учать­ся от него день и ночь. Так про­шло бо­лее 20 лет стро­го мо­на­ше­ской жиз­ни свя­ти­те­ля Мо­и­сея. В 1352 го­ду он по­стро­ил ка­мен­ную цер­ковь Успе­ния Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы на Во­ло­то­ве и при ней мо­на­стырь.

Сла­бость ли сил те­лес­ных по­чув­ство­вал вла­ды­ка, лю­бовь ли к уеди­не­нию ска­за­лась силь­нее, толь­ко в 1359 го­ду он вновь об­ра­тил­ся к нов­го­род­цам с та­ки­ми сло­ва­ми: «Из­бе­ри­те се­бе му­жа, ко­то­ро­го вам Бог даст».

Несмот­ря на уси­лен­ные прось­бы и моль­бы, вла­ды­ка уда­лил­ся на по­кой в по­стро­ен­ный им Ско­во­род­ский мо­на­стырь. Но Бог еще раз при­звал свя­ти­те­ля к де­я­тель­но­сти. В год уда­ле­ния его с ар­хи­епи­ско­пии по слу­чаю сме­ны по­сад­ни­ка в Нов­го­ро­де вспых­нул силь­ный мя­теж: умерт­ви­ли мно­гих бо­яр, раз­ру­ши­ли Вол­хов­ский мост и три дня сто­я­ли друг про­тив дру­га жи­те­ли Тор­го­вой и Со­фий­ской сто­рон, го­то­вясь всту­пить в оже­сто­чен­ный бой. То­гда при­шел из сво­е­го уеди­не­ния ста­рец свя­ти­тель Мо­и­сей; с кре­стом в ру­ках, окру­жен­ный ду­хо­вен­ством, он встал на остат­ках раз­ру­шен­но­го мо­ста по­сре­ди враж­ду­ю­щих сто­рон, бла­го­сло­вил их и ска­зал: «Де­ти, не поды­май­те бра­ни, да не бу­дет по­хва­лы по­га­ным, а свя­тым церк­вам и ме­сту се­му пу­сто­ты! Не всту­пай­те в бой!»

Мя­теж утих. Бог не по­пустил диа­во­лу по­сме­ять­ся над хри­сти­а­на­ми. Вла­ды­ка уда­лил­ся в свою оби­тель, под­ви­зал­ся там в по­сте и мо­лит­ве и был об­раз­цом сми­ре­ния и бла­го­че­стия для со­бран­ной им бра­тии.

Ти­хая бла­жен­ная кон­чи­на свя­ти­те­ля Мо­и­сея по­сле­до­ва­ла в 1362 го­ду, в 25-й день ян­ва­ря ме­ся­ца. С ве­ли­кой че­стью, при все­на­род­ном пла­че по­гре­бен был вла­ды­ка Мо­и­сей в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре. Свя­ти­тель Мо­и­сей был про­слав­лен от Бо­га чу­де­са­ми вско­ре по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны: при­бе­га­ю­щие с ве­рою к чест­ным его мо­щам му­жи и же­ны по­лу­ча­ют здра­вие, наи­па­че же же­ны ис­целе­ва­ют, одер­жи­мые сво­и­ми немо­ща­ми.

Читайте так же:  Молитва о мире на украине на церковно славянском

Вско­ре по­сле бла­жен­ной кон­чи­ны свя­то­го Мо­и­сея че­ло­век трид­цать раз­бой­ни­ков хо­те­ли раз­гра­бить Ско­во­род­ский мо­на­стырь, по­ла­гая, что свя­ти­тель оста­вил ему мно­го иму­ще­ства. Их встре­тил сам свя­ти­тель Мо­и­сей, за­вел в тря­си­ну и хо­тел по­то­пить, ес­ли они не рас­ка­ют­ся. Хищ­ни­ки обе­ща­лись не де­лать ни­ка­ко­го зла оби­те­ли, то­гда вы­ве­де­ны бы­ли свя­ти­те­лем из опас­ной тря­си­ны и от­пу­ще­ны.

Нов­го­род­ский ку­пец, по име­ни Алек­сий, два­жды по­лу­чил по­мощь от свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Один раз он упал с лод­ки в во­ду на ре­ке Неве и был под­дер­жан на во­де неиз­вест­ным бла­го­леп­ным, укра­шен­ным се­ди­на­ми му­жем. В дру­гой раз так­же на ре­ке Неве на­па­ли на него раз­бой­ни­ки, и тот же бла­го­леп­ный ста­рец вне­зап­но по­явил­ся на кор­ме лод­ки и невре­ди­мо про­вел лод­ку сре­ди хищ­ни­ков. По мо­лит­ве Алек­сия свя­той Мо­и­сей явил­ся ему во сне и ука­зал ме­сто сво­е­го по­гре­бе­ния, по­ве­лел устро­ить по­кров над гро­бом.

Су­ще­ству­ет рас­сказ о на­ка­за­нии Нов­го­род­ско­го ар­хи­епи­ско­па Сер­гия за непо­чти­тель­ное от­но­ше­ние к па­мя­ти свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Ар­хи­епи­скоп Сер­гий, на­зна­чен­ный на Нов­го­род­скую ка­фед­ру 4 сен­тяб­ря 1483 го­да из Моск­вы, ехал на ме­сто сво­е­го слу­же­ния ми­мо Ско­во­род­ско­го мо­на­сты­ря и по­се­тил эту оби­тель. По­мо­лив­шись свя­тым ико­нам и от­пев­ши мо­ле­бен, он вы­шел в при­твор, где по­ка­за­ли ему гроб ос­но­ва­те­ля мо­на­сты­ря свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Об­ра­тясь к со­про­вож­дав­ше­му его свя­щен­ни­ку, ар­хи­епи­скоп Сер­гий дерз­но­вен­но ве­лел от­крыть гроб свя­ти­те­ля. Свя­щен­ник ска­зал ар­хи­епи­ско­пу: «По­до­ба­ет свя­ти­те­лю свя­ти­те­ля скры­ва­ти». Ар­хи­епи­скоп же гор­до уко­рил свя­ти­те­ля Мо­и­сея, го­во­ря: «Ко­го се­го смер­до­ви­ча и смот­ри­ти!»

Воз­но­сясь тем, что он при­шел из Моск­вы к по­ко­рен­ным граж­да­нам, ар­хи­епи­скоп Сер­гий не усо­мнил­ся свя­ти­те­ля на­звать смер­до­вым сы­ном, ины­ми сло­ва­ми – му­жи­ком. «И бысть от то­го вре­ме­ни при­и­де на ар­хи­епи­ско­па Сер­гия изум­ле­ние»: то ви­де­ли его в Ев­фи­ми­ев­ской па­пер­ти си­дя­щим в од­ной ряс­ке, то в пол­день у Свя­той Со­фии си­дя­щим без кло­бу­ка и без ман­тии. Вско­ре его, боль­но­го, от­вез­ли в Тро­и­це-Сер­ги­ев мо­на­стырь, на ме­сто его по­стри­же­ния.

В 1686 го­ду, 19 ап­ре­ля, чу­дес­ным об­ра­зом бы­ли от­кры­ты нетлен­ные мо­щи свя­ти­те­ля Мо­и­сея: они са­ми яви­лись по­сре­ди церк­ви пе­ред утрен­ним пе­ни­ем и по­том бы­ли пе­ре­не­се­ны к пра­вой сто­роне ико­но­ста­са; часть его свя­тых мо­щей в 1693 го­ду пе­ре­не­се­на в Ду­хов мо­на­стырь.

По­сле свя­то­го Мо­и­сея нема­ло со­хра­ни­лось ве­щей, сви­де­тель­ству­ю­щих о его бла­го­че­стии и по­движ­ни­че­ской жиз­ни: двое ве­риг (од­ни – в риз­ни­це Со­фий­ско­го со­бо­ра, дру­гие – в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре); яш­мо­вые со­су­ды, под­не­сен­ные свя­тым Мо­и­се­ем свя­то­му мит­ро­по­ли­ту Пет­ру (в мос­ков­ском Бла­го­ве­щен­ском со­бо­ре); там же со­суд из ага­та с над­пи­сью: «В ле­то 6837 (1328) ме­ся­ца мар­та со­зда­ны бы­ша со­су­ды сии ар­хи­епи­ско­пом Нов­го­род­ским Мо­и­се­ем». Со­хра­ни­лись в Ско­во­род­ском мо­на­сты­ре де­ре­вян­ный крест, ко­то­рый был по­ло­жен со свя­тым Мо­и­се­ем при по­гре­бе­нии и 323 го­да на­хо­дил­ся у него в ру­ках; про­стой де­ре­вян­ный по­сох в Ду­хо­вом мо­на­сты­ре. В риз­ни­це Со­фий­ско­го со­бо­ра со­хра­ни­лись кре­ст­ча­тая ри­за, при­слан­ная свя­то­му Мо­и­сею пат­ри­ар­хом Фило­фе­ем; омо­фор с вы­ши­той над­пи­сью: «Мо­и­сея ар­хи­епи­ско­па мо­лит­ва­ми Свя­тыя Со­фии»; на­ко­нец, его ке­лей­ная ман­тия.

Точ­но неиз­вест­но, ко­гда на­ча­ли в Нов­го­ро­де мест­но празд­но­вать па­мять свя­ти­те­ля Мо­и­сея. Несо­мнен­но, в пер­вых де­ся­ти­ле­ти­ях XVII сто­ле­тия па­мять празд­но­ва­ли, и при­том два­жды в год: 25 ян­ва­ря – в день его бла­жен­ной кон­чи­ны, и в ше­стую неде­лю по Па­схе. В на­сто­я­щее вре­мя празд­ну­ет­ся толь­ко день кон­чи­ны свя­ти­те­ля.

Молитвы

Тропарь святителю Моисею, архиепископу Новгородскому, глас 8

Чистоты́ ра́ди жития́ твоего́,/ поще́ния же и моли́тв и трудо́в,/ сосу́д благопотре́бен был еси́ Влады́це Христу́,/ И́же дарова́ тя ста́ду твоему́,/ я́ко сокро́вище неотъе́млемо, чудесы́ всех обогаща́юща./ Тем и мы, соше́дшеся к ра́це моще́й твои́х,/ ве́рою и любо́вию вопие́м:// моли́ о нас, пречестны́й архиере́ю, Моисе́е о́тче наш.

Перевод: Чистотой жизни твоей, пощением, молитвами и трудами, ты стал сосудом почтенным у Владыки Христа (Рим.9:21), Даровавшего тебя стаду своему, как неотъемлемое сокровище, обогащающее всех чудесами. Потому и мы, собравшись у раки с мощами твоими, с верой и любовью взываем: моли о нас, почитаемый архиерей, Моисей отче наш.

Кондак святителю Моисею, архиепископу Новгородскому, глас 3

Я́ко венце́м пресве́тлым украси́вся днесь, вели́кий Но́вград/ лику́ет в па́мять па́стыря своего́ и учи́теля,/ и, я́ко диади́му ца́рскую возложи́вши,/ честна́я о́на оби́тель све́тло ра́дуется,/ просла́ви бо тя Бог, уго́дника Своего́,/ и прояви́ после́днему ро́ду на́шему цельбоно́сныя мо́щи твоя́,/ святи́телю Моисе́е,/ Це́рковь же Бо́жия весели́тся,/ созыва́ющи и́нок сосло́вие велегла́сно вопи́ти:/ ра́дуйся, гра́ду твоему́ и оби́тели похвало́// и всея́ Росси́йския страны́ пресве́тлый свети́льниче.

Перевод: Как венцом преярким украсился сегодня Великий Новгород и торжествует в день памяти пастыря своего и учителя, и, как царский венец возложив, почтенная его обитель светло радуется, ибо прославил тебя Бог, угодника Своего, явил нынешнему поколению исцеляющие мощи твои, святитель Моисей, Церковь же Божия ликует, созывая монашеское собрание громогласно взывать: «Радуйся, города твоего и обители слава и всей Российской страны преяркий светильник».

Молитва святителю Моисею, архиепископу Новгородскому

Видео (кликните для воспроизведения).

О, свяще́ннейший о́тче, святи́телю Христо́в Моисе́е, па́стырю и учи́телю наш, не отри́ни нас, с ве́рою притека́ющих к моще́м твои́м и тво­ему́ заступле́нию и те́плою моли́твою тя призыва́ющих, но ско́ро потщи́ся помоли́тися Царю́ ца́рствующих и Го́споду госпо́дствующих, да изба́вит ста́до Свое́ от волко́в, гу́бящих е́, и вся́кую страну́ христиа́нскую огради́ и сохрани́ святы́ми твои́ми моли́твами от мирска́го мяте́жа и тру́са, наше́ствия иноплеме́нник и междоусо́бныя бра́ни, от гла́да же и губи́тельства, пото́па, и меча́, и огня́, и напра́сныя сме́рти, и, я́коже поми́ловал еси́ гряду́щаго ку́плю де́яти от потопле́­ния и от разбо́йников, спасл еси́ святу́ю оби́тель твою́, та́ко поми́луй и нас, умо́м, сло́вом и де́лом во тьме грехо́вней су́щих, и изба́ви нас гне́ва Бо́жия и ве́чныя ка́зни, я́ко да твои́м хода́тайством и по́мощию, Свои́м же милосе́рдием и благода́тию, Христо́с Бог ти́хое и безгре́шное житие́ даст нам пожи́ти в ве́це сем и изба́вит нас шу́ияго стоя́ния, сподо́бит же десна́го со все́ми святы́ми. Ами́нь.

Иоанну новгородскому молитва
Оценка 5 проголосовавших: 1

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here